Contact herstellen in een gesprek

Contact herstellen in een gesprek

We troffen elkaar om samen te werken. Ik maakte een opmerking over de coronamaatregelen. Nou, daar vond zij wat van! Ik had geen zin in een discussie, en reageerde er niet op. Ze deed er nog een schepje bovenop: ze stapte op de spreekwoordelijke preekstoel en hield haar betoog.

Met de kennis van PCM was dat voorspelbaar.

We hadden geen contact (meer).

Ik besloot de PCM “Toolbox” te gebruiken om weer in contact met haar te komen. Ze sprak de taal van meningen. In haar gezicht, houding en toon zag en hoorde ik de kenmerken van het type Doorzetter. Mensen met veel Doorzetter-energie zijn toegewijd en opmerkzaam. Ze willen graag gerespecteerd worden voor hun visie en overtuiging. Haar gedrag (de preek) was de negatieve kant van deze motivatie. En daarmee wist ik dus dat luisteren naar haar mening het beste was dat ik kon doen. Dat is wat anders dan er mee eens zijn.

“Ik zie dat dit je echt aan het hart gaat” begon ik. Ik zag haar ontspannen. Er kwam een glimlach op haar gezicht. “Ja, ik vind het heel erg wat voor negatief effect dit op mensen heeft.” En in één adem ging ze door: “Maar dat lossen wij hier niet op, dus laten we aan de slag gaan!”.

Hoe ik zonder deze kennis had gereageerd? Iets van “ik word dezelfde discussies zo moe en wij kunnen het toch niet oplossen”. Hetgeen waarschijnlijk had gewerkt als een uitnodiging voor nog meer argumenten.

Wil je dit ook leren? Meld je aan voor de basistraining!

Reacties zijn gesloten.