Mijn ervaring met e-coaching

Mijn ervaring met e-coaching

Kijk, mijn diploma voor de e-coaching opleiding. Een half jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord, en nu ben ik om. Op deze manier heeft zo’n coronapandemie toch nog zin gehad, anders hadden we in de coachopleiding nooit de webinar over beeldbellen gehad, waarin ook e-coaching besproken werd.

Wat is dat eigenlijk – e-coaching?

Bij e-coaching heb je een schriftelijke dialoog online. Dat kan ook worden gecombineerd met face to face gesprekken, beeldbellen, telefoneren of appen. De combinatie heet blended coaching. Ja, het zit vol Engelse termen. Ik focus me op schriftelijke coaching waarbij je met elkaar mailt in een beveiligde omgeving (Pluform).

Uit onderzoek is gebleken dat schriftelijk coachen erg effectief is. Al schrijvend kan je vaak je gedachten makkelijker op een rijtje zetten en krijg je meer focus. Mogelijk heb je dat ervaren als je in een dagboek schrijft. Echter als je alleen voor jezelf schrijft kan je in cirkeltjes rond blijft draaien. Een e-coach helpt je uiteraard verder door vragen te stellen, oefeningen te geven en observaties te delen.

Uit die webinar bleek ook wel dat er een hele systematiek achter zit. Niet alleen in het proces, maar ook bijvoorbeeld met taalanalyse. Daar wilde ik meer van weten! Dus die opleiding e-coaching moest en zou ik doen.

Mijn ervaring

Tijdens de opleiding deden we een uitgebreid oefentraject. Ik was benieuwd hoe ik het zou vinden om te coachen zonder de informatie uit non-verbale communicatie. In het begin was dat even wennen, maar al snel bleek dat helemaal geen probleem te zijn. Deze vorm van anonimiteit maakt dat je je niet langer druk maakt om sociaal wenselijk gedrag en daardoor kan je je makkelijker openstellen.  Denk eens aan de rubriek “Lieve Mona” waarin mensen allerlei persoonlijke dingen schrijven die ze vaak nog nooit met iemand anders hebben durven delen. Dat is de kracht van sociale anonimiteit.

Bij e-coaching heb je meestal twee keer in de week contact (soms vaker). De stapjes zijn daardoor kleiner, maar je neemt wel veel kleine stapjes. Bij traditionele gesprekken heb je minder vaak contact, je neemt grotere stappen, maar tussendoor zakt het allemaal een beetje weg in de hectiek van alledag. Door de kleine stapjes is schriftelijk coachen heel effectief en efficiënt.

Doordat je als coach analyseert wat er is geschreven en heel bewust besluit waarop je reageert krijg je een enorme focus. Ik vond het heel leuk om te doen. Juist door die focus.

En verder

Ik ben overtuigd dat e-coachen goed werkt en zeer geschikt is voor mensen die deze manier aanspreekt. Of dat nou is omdat je graag schrijft en wat langer reflecteert over een vraag, je reistijd wil besparen of buiten gangbare werktijden aan de slag wilt maakt niet uit. Daarom heb ik e-coaching in mijn aanbod. Ik hoop je digitaal te ontmoeten!

Reageren is niet mogelijk.