Waarschijnlijk ken je het wel – de hamburgertechniek: feedback die gegeven wordt in de vorm van Top-Tip-Top. Eerst iets dat goed gaat, dan iets waar verbetering gewenst is en afsluiten met iets positiefs.
Ik heb die hamburger altijd een rare metafoor gevonden, want de beide Top’s zijn het broodje en de Tip is de vulling. De Top’s zouden het lekkerst moeten zijn, maar in een echte burger is dat voor de meeste mensen is dat toch echt de vulling die ertussen zit.
Wil je wel een burger?
Vaak komt feedback ongevraagd, er wordt dan dus niet eerst gevraagd of je die burger wel wilt (ja, ik ben ook schuldig). Terwijl feedback veel beter aankomt als iemand ervoor open staat.
En als je vraagt of iemand zin heeft in een burger, en het antwoord is NEE respecteer het dan en zeg niet ”oh echt niet? Maar ik wilde je toch even meegeven dat… “. En hopla je legt een hamburger op het bord terwijl iemand er geen trek in heeft.
AUB geen soppig broodje
Het voordeel van de hamburger-techniek vind ik dat de gever in ieder geval ook moet bedenken wat positief is, en zich niet alleen kan richten op iets negatiefs.
Als je deze techniek gebruikt zorg dan in ieder geval voor een lekker smakelijk broodje en niet een slappe hap. Wees specifiek in wat je waardeert in de ander. En niet “goed gedaan, ga zo door” zonder te zeggen wat goed is. En alsjeblieft helemaal niet een halfslachtige “je doet het best aardig”, want dat impliceert dat het beter kan.
Bovendien ziet de onderkant van een broodje er anders uit dan de bovenkant, dus geen herhaling en geen twee helften uitdelen. Ja, je moet aan de bak en 2 verschillende Tops verzinnen!
De juiste vulling
Iemand die de hamburgertechniek gebruikt doe dat toch echt voor de vulling die tussen de broodjes zit. En dat is ook het nadeel van deze techniek. Veel mensen voelen het al aankomen, gooien de broodjes weg en horen alleen wat ertussen zit. Toch zonde van de broodjes.
Kritiek is echt een onsmakelijke hap. Je wil zelf toch ook geen onsmakelijke burger? Ik ben geen trainer in feedback geven, maar wel in stressvrije communicatie vanuit wij zijn allebei OK. Als je echt kritiek levert dan vind jij de ander niet OK en die ander voelt dat. Het is communicatie vanuit stress en staat bijna garant voor een oneetbare vulling. Besteed daarom veel zorg aan de vulling, door aandacht te besteden aan hoe jij met de ander communiceert. En dat natuurlijk als de ander je burger heeft geaccepteerd.
Strooigoed als alternatief
Sinterklaas is onderweg op de stoomboot dus kies ik voor de snoepgoed-techniek als alternatief. Of zoals de titel zei: TOP TOP TOP. Handenvol complimenten strooien. Als iedereen dat zou doen zou de wereld toch een stuk vrolijker zijn.
In zowel de PCM coach- als de trainersopleiding heb ik ervaren hoe het is om alleen Tops te krijgen. Tijdens het laatste blok van de training is de insteek “vieren wat we hebben geleerd”, door een coachgesprek te laten zien of trainingsonderdeel te geven (afhankelijk van de opleiding natuurlijk). En dat moet je echt voldoende goed doen.
Reuzespannend vond ik, iedereen trouwens. De groep kreeg de opdracht om na het gesprek of de presentatie de pareltjes terug te geven en ook de trainers gaven feedback in de vorm van complimenten – Geen tips. Geen opbouwende feedback. Alleen Tops.
Het resultaat: versteviging en verankering van hetgeen ik goed doe, uitstekend doe, gewoon kan. Niet de focus op die stukjes die nog wat bijgeslepen kunnen worden. Alsof het nooit goed genoeg is.
Trek in een burger
Wil dan nooit een burger? Toch wel, als je de feedback nodig hebt om te leren en te groeien. Dan is het fijn als je terecht kan bij iemand die er iets zinnigs over kan zeggen en goede burgers kan maken. Waar je kan kiezen welke vulling je wilt. En die er lekkere broodjes bij geeft, zodat je dan met smaak die burger eet omdat je ook hoort wat wél goed gaat.
Eet smakelijk! Simone
PS Wil je niet leren hoe je feedback geeft maar wel leren hoe je met iederéén contact kan maken, kan motiveren (strooien en de lekkerste broodjes bakken) en daardoor minder stress hebt?
In mijn PCM training geef ik je praktische handvatten zodat communicatie met iederéén fijn en effectief kan zijn en blijven.