Leer je eigen handleiding én die van je team kennen
Binnen een team communiceer je veel met elkaar. Je werkt immers samen. Hoe beter dat gaat, hoe succesvoller het team. En dat gaat niet altijd soepel:
- Met de één heb je een natuurlijke klik, met de ander niet. En toch moet je samenwerken. Dat wringt;
- Er zijn misverstanden, omdat je elkaar niet goed begrijpt en langs elkaar heen praat;
- Teamleden voelen zich niet altijd gezien of gehoord;
- Je hebt niet allemaal dezelfde manier van werken die je het prettig vindt. Zo zegt de één: ‘vertel me wat ik moet doen’, terwijl de ander zegt ‘ik bepaal graag zelf wat ik moet doen’. De één is kort en zakelijk in contact, de ander vindt sfeer en persoonlijkheid veel belangrijker. De één wil graag alles met iedereen bespreken, de ander vindt lange meetings saai en weer een ander gaat voor meer actie. Het vaak niet gemakkelijk om op een positieve manier met die verschillen om te gaan;
- Jij als teamleider slaagt er niet altijd in om het maximale uit je team te halen, deze tot één geheel te maken en alle medewerkers goed te bereiken.
De gebruiksaanwijzing van elkaar, en ook die van jezelf, die moet je in je leven zelf uit zien te puzzelen. We leren dat niet op school, je moet het zelf ontdekken. Had je maar een handleiding van je team!
Elkaar beter leren kennen, buiten de dagelijkse werkzaamheden om, dat scheelt al. Daarom organiseren bedrijven team-uitjes, escape-rooms en hei-dagen. Soms is dat genoeg, maar niet altijd.
Als er regelmatig veel spanningen zijn binnen het team, dan kan het leren kennen van elkaars gebruiksaanwijzing helpen om misverstanden en wrijving te verminderen.
Ook bij veranderingen in het team helpt het enorm als we begrijpen hoe ieder individu het liefste werkt en wat hen motiveert. Zo kan een team snel beter samenwerken en succesvoller zijn.
Dat is precies wat ik bied in mijn workshops en trainingen op maat.
Het is heel waardevol om elkaar nóg beter te leren kennen en stukjes uit ieders handleiding met elkaar te ontdekken en te bespreken.
In mijn workshops en trainingen ga ik met jou en je team aan de slag met één of meerdere van de volgende onderwerpen:
- Welke verborgen kwaliteiten hebben wij in ons team?
- Hoe kunnen we samenwerken op een manier die iedereen prettig vindt?
- Spreken wij eigenlijk wel dezelfde taal?
- Mentale veerkracht – hoe motiveren wij ons? Op welke manieren kunnen we energie tanken?
- Hoe kunnen we stress signaleren en aanpakken bij onszelf en elkaar?
Stel je voor dat je al die verschillen in mensen op een positieve manier kan laten bijdragen aan de kwaliteit van een team, met minder miscommunicatie en conflicten.
Te mooi om waar te zijn? Echt niet!
Ik leer ik je de ander te observeren, zodat je op basis van wat je ziet en hoort je communicatiestijl kan aanpassen. Ook als het even niet zo makkelijk klikt. Daardoor krijg je beter contact en minder miscommunicatie. Het begint met inzicht in jezelf en anderen. Jullie oefenen veel, want HOE doe je dat dan?
Ik gebruik daarvoor het gevalideerde Process Communication Model®. PCM is een unieke tool om jezelf en anderen te ontcijferen. Zo haal je het beste naar boven in elk gesprek en elke situatie. Wel zo fijn!
Meer begrip, minder spanning, minder stress en meer werkplezier: daar ga ik voor.
Wat is het resultaat van mijn workshops en training:
Inzicht: ieder teamlid kent zijn/haar eigen gebruiksaanwijzing en die van elkaar – de verschillen in voorkeuren in communicatie of manier van werken. Dat draagt bij aan zelfvertrouwen en begrip voor elkaar, omdat je weet wat dit betekent voor jullie samenwerking.
Motivatie: ieder weet wat hij/zij nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren en jullie hebben ook geleerd elkaar op maat te motiveren.
Effectievere communicatie: je kan op basis van wat je ziet en hoort je communicatiestijl aanpassen zodat je minder “ruis op de lijn” hebt.
Minder stress: Je kan stress (eerder) herkennen, zowel bij jezelf als bij de ander. Bovendien heb je handvatten om stress te voorkomen en erop te reageren, zodat je het weer om kan buigen naar positief contact. Wel zo effectief.
Meer veerkracht: jullie weten wat je energie kost, en wat je energie geeft. Dat is essentieel voor goede zelfmanagement. Je hebt ieder een persoonlijk actieplan om je mentale energie op peil te houden.
Kortom: Meer waardering, motivatie en openheid, verbeterde sfeer, groter werkplezier en grotere effectiviteit.
Concreet en met direct resultaat: je kan het geleerde direct toepassen in de praktijk. De opgedane kennis is ook heel handig voor thuis, dat is mooi meegenomen.
De eerste stap
Ik werk altijd op maat. De eerste stap is altijd een persoonlijk gesprek waarin we samen kijken wat jullie behoefte is en welke workshop of training daar het beste bij past.