• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Uvanti logo

Vooruit op jouw manier

Vooruit op jouw manier

  • Home
  • Aanbod
    • Zicht op jezelf
    • Zicht op elkaar – voor partners
    • Zicht op elkaar – voor teams
    • Persoonlijke coaching
    • PCM Basistraining / PCM1
    • PCM verdiepingstraining / PCM2
  • Gratis
  • Blije klanten
  • FAQ
  • Over Simone
  • Blog
  • Contact

Contact herstellen

Twee mensen in gesprek

We troffen elkaar om samen te werken. Ik maakte een opmerking over de coronamaatregelen. Nou, daar vond zij wat van! Ik had geen zin in een discussie, en reageerde er niet op. Ze deed er nog een schepje bovenop: ze stapte op de spreekwoordelijke preekstoel en hield haar betoog.

Met de kennis van PCM was dat voorspelbaar. We hadden geen contact (meer).

Ik besloot de PCM Toolbox te gebruiken om weer in contact met haar te komen. Ze sprak de taal van meningen. In haar gezicht, houding en toon zag en hoorde ik de kenmerken van het type Doorzetter. Mensen met veel Doorzetter-energie zijn toegewijd en opmerkzaam. Ze willen graag gerespecteerd worden voor hun visie en overtuiging. Haar gedrag (de preek) was de negatieve kant hiervan. En daarmee wist ik dus dat luisteren naar haar mening het beste was dat ik kon doen. Dat is wat anders dan er mee eens zijn.

“Ik zie dat dit je echt aan het hart gaat” begon ik. Ik zag haar ontspannen. Er kwam een glimlach op haar gezicht. “Ja, ik vind het heel erg wat voor negatief effect dit op mensen heeft”. En in één adem ging ze door: “Maar dat lossen wij hier niet op, dus laten we aan de slag gaan!”.

Hoe ik zonder deze kennis had gereageerd? Iets van “ik word dit soort discussies zo moe en wij kunnen het toch niet oplossen”. Hetgeen waarschijnlijk een uitnodiging zou zijn voor nog meer argumenten. Dankzij PCM reageerde ik anders en kwamen we weer in contact.

Wil je dit ook leren? Meld je aan voor de basistraining!

Gerelateerde berichten

Om met anderen goed te communiceren moet je soms flexibel zijn

Hoe agile ben jij in je communicatie?

Agile betekent wendbaarheid. Het is een begrip dat in mijn jaren als software tester steeds populairder werd. Eerst binnen IT-teams die flexibeler leerden reageren op veranderende wensen en inzichten. Het begrip breidde zich uit naar andere afdelingen. Flexibel reageren en je aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Hoe handig zou het zijn als dat ook... [Lees verder]

Contactzaadjes met 6 verschillende kleuren heb je zelf in de hand

Contact zaaien

Heb jij wel eens de indruk dat je contact hebt gezaaid, of juist miscommunicatie? Ik wel. Vandaag houd ik het positief, en geef je een voorbeeld van een gesprek met contact wat zomaar anders had kunnen lopen.  “Welkom lieve Simone, kom binnen, wat fijn dat je er bent!” zegt ze met een glimlach op haar... [Lees verder]

Spreken via twee blikjes verbonden met een touwtje

Ruis op de lijn: waarom we soms zo langs elkaar heen praten

Mjiefuuuwiehie hoor ik. Ik kijk op en zie een jonge Vlaamse Gaai. “Hallo Gaai, wil je een praatje met me maken? Wat leuk!” zeg ik hardop. De gaai vliegt weg. Tja, als je elkaars taal niet spreekt … Of de gaai had geen zin in een praatje, dat kan natuurlijk ook. De ene vogel fluit,... [Lees verder]

Primaire Sidebar

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Privacyverklaring
  • Internationale ethische code

Uvanti Leusden © 2025