Agile betekent wendbaarheid.
Het is een begrip dat in mijn jaren als software tester steeds populairder werd. Eerst binnen IT-teams die flexibeler leerden reageren op veranderende wensen en inzichten. Het begrip breidde zich uit naar andere afdelingen.
Flexibel reageren en je aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden.
Hoe handig zou het zijn als dat ook in sociale contacten lukt! In de interactie met collega’s, klanten, kinderen en de buren. Zeker als het even niet zo lekker loopt en je merkt dat je met dezelfde manier van communiceren steeds dezelfde uitkomst krijgt, eentje waar je niet tevreden mee bent.
Voor mij heeft adaptieve communicatie twee componenten: het kunnen opbrengen, en weten hoe.
Je moet het kunnen opbrengen:
Alles gaat makkelijker als je genoeg energie hebt. Of andersom: als je moe bent en uitgeblust, dan reageer je vaak star, vanuit stress en zeker niet agile. Als in: “Nee Hans, ik heb je nog zó gezegd dat je dat rapport vandáág naar me moest mailen, en niet morgen!” (terwijl je vandaag eigenlijk helemaal geen tijd hebt om het te lezen, dus wat maakt het eigenlijk uit).
Adaptief reageren kan als je genoeg energie hebt om het op te kunnen brengen. Dat begint met goede zelfzorg. Weet jij eigenlijk wel wat je nodig hebt om je goed te voelen en hoe je daarvoor kan zorgen? Als ja: top, en vooral aandacht blijven geven! Indien nee: zie de PS onderaan dit stukje.
Je moet weten hoe:
De tweede component van agile communicatie is weten hoe je kan schakelen en naar welke stijl je kan schakelen.
Heb jij ooit geleerd hoe je kan schakelen naar de communicatievoorkeur van de ander? Als dat zo is dan hoop ik oprecht dat je het in de praktijk brengt.
Ik leerde dat pas toen ik het model leerde kennen waar ik nu training in geef. Afgelopen week sprak ik een paar collega’s en we wisselden ervaringen uit. Zo vertelde ik van iemand die op de spreekwoordelijke preekstoel was gestapt. Zonder nadenken had ik gezegd: “daar heb ik nu geen zin in, zullen we aan het werk?”. Dat zou alleen maar olie op het vuur zou gooien. Ik wist beter, schakelde en zei: “ik zie dat het je zeer aan het hart gaat…”.
Dat was bulls-eye! 🎯🎯De reactie: totale ontspanning van het gezicht & “Ja vreselijk. Maar daarvoor zijn we nu niet hier. Kom we gaan aan de slag”. We hadden contact en ik zag haar van die preekstoel afstappen!
Een collega vertelde dat zij maar geen antwoord op haar mails ontving. Totdat ze het schrijven van haar klant ging analyseren en het antwoord helemaal omschreef naar de vermoedelijke voorkeur van de klant. Binnen een uur hadden ze antwoord.
Weer een andere collega vertelde dat het zoveel rustiger is in de klas.
In mijn training geef ik deelnemers 5 alternatieven voor hun favoriete manier van communiceren (want er zijn er 6). En natuurlijk ook om niet zomaar alle 5 alternatieven te proberen totdat er eentje werkt, nee ik leer ze observeren zodat ze zeer waarschijnlijk direct de juiste kunnen kiezen.
PS. als je niet weet wat jij nodig hebt om je goed te voelen, hoe je reageert in stress of wat jouw voorkeuren zijn dan is mijn programma Zicht op jezelf mogelijk wat voor jou. Kijk hier voor meer informatie.
Wil jij óók meer agile worden in je communicatie? Dan is de PCM basistraining misschien wat voor jou. Als je alleen even wilt proeven, laat dat me weten en dan regelen we dat.